Degas i impresjoniści. Klasycy sztuki, nr 26 Rzeczpospolita Warszawa 2006 okładka miękka broszurowa 144 strony, liczne zdjęcia format: 17 x 26 cm Z okładki: Precz z szarością akademizmu, monotonią ćwiczeń, powielaniem tematów i modeli, banalnością gustu publiczności i krytyków! Tuż po roku 1860 grupa młodych malarzy francuskich otwiera drogę nowemu kierunkowi w sztuce, pełnemu świeżości, światła, rozkochania w rzeczywistości i energii życiowej. Rodzi się impresjonizm. W Paryżu organizuje się środowisko malarzy, takich jak Monet, Renoir, Manet, Sisley, a niebawem Degas, Gauguin, Cezanne - każdy z nich wniesie cechy swego indywidualnego stylu malarskiego, ale razem rozwijać będą nurt, który zmieni bieg dziejów sztuki.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i u góry okł. : Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wykształcony i wyrafinowany wielbiciel sztuki, uważny bywalec muzeów, był jednocześnie wolnym od uprzedzeń i odważnym artystą, żywo reagującym na wszelkie aspekty życia i uroki świata. Manet okazał się ewenementem w gronie paryskich impresjonistów; wystarczy wspomnieć, że nie brał udziału w żadnej wystawie przez nich organizowanej, a mimo to wraz z jego śmiercią nastąpił faktyczny rozpad grupy. Zawdzięczamy manetowi najbardziej przenikliwe portrety i wizerunki jego epoki - prowokacyjne i pełne gwałtowności. Widzimy tu Paryż u progu współczesności, w czasach, gdy świadomość szybko zmieniającego się świata łączy się z nieco literacką interpretacją społeczeństwa.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Cichy, szorstki w obejściu - taki prawdopodobnie był Cézanne w oczach impresjonistów i paryskiej publiczności. A jednak w twórczości tego samotnika dokonała sie głęboka przemiana, mająca wpłynąć na losy nowoczesnego malarstwa.
UWAGI:
Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Niewielu artystów w całych dziejach sztuki potrafiło uchwycić i oddać tak dobitnie i bystrze obraz własnej epoki, będąc zarazem naocznymi świadkami jej głębokich przemian, jak i wyjątkowymi odtwórcami życie uczuciowego swych postaci, scen ulicznych, mroków bliskiego wieczoru i światła wschodzącego obojętnie gdzieś w dali, olśniewającego słońca.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kierunek zrodzony w sztuce niemieckiej na początku XX wieku w przeczuciu katastrofy I wojny światowej, a po jej zakończeniu miotający się w daremnych ostrzeżeniach przed nadciagającymi czasami pogardy, naznaczył swą wrażliwością malarstwo, literaturę, teatr, muzykę, kino, stał się jednym z głównych doświadczeń sztuki nowoczesnej.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dante Gabriel Rossetti, William Hunt, Ford Madox Brown, John Everett Millais, William Morris, Edward Burne-Jones - grono artystów angielskich, którzy, łącząc się i rozdzielając, stworzyli jeden z najbardziej interesujących ruchów artystycznych dziewiętnastowiecznej Europy. W ich dziełach odnajdujemy średniowieczne inspiracje, symboliczne upojenia, szekspirowskie odniesienia, ukryte tęsknoty romantyczne, wiktoriańskie poczucie moralności, szczególne upodobanie do artystycznego piękna, nieskażonego modą, otwarcie zainspirowanego włoską epoką Quattrocenta, ale nie tylko z tej przyczyny szukającego schronienia w przeszłości. Dzięki wsparciu krytyków i intelektualistów, prerafaelici na nowo objawili moralną rolę sztuki, jej wyjątkową wartość i ponadczasowe przesłanie.
Nikt chyba na przestrzeni wieków nie był tak doskonałym uosobieniem prawdziwego geniuszu jak Leonardo da Vinci. W samym sercu włoskiego renesansu - Florencji Medyceuszy i Mediolanie Sforzów - Leonardo zgłębiał samotnie różne dziedziny sztuki i nauki, dokonując odkryć, któe zadziwiły świat. Nieustannie eksperymentował, wykorzystując efekty swych studiów w rysunku i malarstwie. Pozostawił po sobie arcydzieła, będące inspiracją dla twórców wszystkich epok, zachowując jednak tajemnice swego życie i niezrównanej myśli.